Izgradnja podzemnih garaža
25.02.2014.
Predsednik Privremenog organa grada Beograda Siniša Mali, sekretar Privremenog organa Goran Vesić, v.d. direktora JKP "Parking servis" Andrija Čupković, predsednik Privredne komore Srbije Željko Sertić i gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović razgovarali su u Starom dvoru sa predstavnicima španske kompanije „Assignia Infraestructuras" o projektima izgradnje novih garaža.
JKP „Parking servis", u saradnji sa Gradom Beogradom, počinje izgradnju podzemnih garaža ulaženjem u partnerski odnos s privatnim investitorima. Siniša Mali i Andrija Čupković predstavili su zainteresovanim investitorima iz Španije 14 lokacija za nove podzemne garaže.
- Poslednjih devet godina nijedna nova garaža nije izgrađena u Beogradu, a broj vozila se gotovo udvostručio. Analizirali smo 14 potencijalnih lokacija za izgradnju podzemnih garaža, od toga četiri su ključne i to "Studentski trg", "Kosovska", "Pijaca Đeram", "Skerlićeva". Time oslobađamo trotoare pešacima, rešavamo se bahatih vozača i uvodimo red u saobraćaj. Grad traži najpovoljniji model za izgradnju ovih garaža, kroz javno-privatno partnerstvo ili kroz koncesije. Nudimo imovinu, ubrzaćemo postupak dobijanja dozvola i neophodne dokumentacije, a od investitora očekujemo novčana sredstva. Danas smo razgovarali sa predstavnicima kompanije „Assignia Infraestructuras", koja se bavi koncesijama i izgradnjom podzemnih garaža u Španiji i u svetu. Oni su samo jedni od investitora sa kojima ćemo razgovarati - kaže Siniša Mali.
Andrija Čupković naglasio je da se beogradski vozači često žale na nedostatak parking mesta. - Danas u centru grada nedostaje između tri i pet hiljada parking mesta, a u širem području preko deset hiljada. Već u narednim danima krećemo sa izgradnjom dva nova parkinga, kod Pinkija i na Kalemegdanu, a od jula sa izgradnjom na Obilićevom vencu. Te projekte ćemo sami finansirati. Nadogradnjom garaže „Obilićev venac", koju je „Parking servis" počeo ove godine, ali i izgradnjom ove 4 podzemne garaže u saradnji sa stranim partnerima dobićemo više od 2000 novih parking mesta i tako konačno rasteretiti centar grada. U ovom trenutku definiše se najpovoljniji model finansiranja, a partnerima nudimo svoje iskustvo u izgradnji garaža i ugradnju najsavremenijih sistema automatske naplate parkiranja- rekao je Čupković.
Zastupnik kompanije „Assignia Infraestructuras" Antonio Perez Montes je rekao da je zainteresovan za ulaganje u Beogradu, da postoji ogroman potencijal i da bi ta kompanija volela da bude deo ove priče i svojim projektima doprinese razvoju Beograda.
Predsednik Privredne komore Srbije Željko Sertić naglasio je da je prilikom traženja investitora bitno partnerstvo ponuditi i domaćim kompanijama.
Generalni urbanistički plan Beograda i Plan regulacije mreže javnih garaža predviđaju više od 50 lokacija za izgradnju podzemnih garaža. JKP „Parking servis" je detaljnije razradio izgled 14 garaža, a najpre bi mogle da se izgrade četiri. Ispod „Đeram pijace" na Zvezdari predviđena je izgradnja 352 parking mesta na 14.520 m², sa dva podzemna nivoa - prvi za javnu garažu, a drugi za potrebe JKP „Gradske pijace". Izgradnja druge garaže planirana je ispod zelene površine Narodne biblioteke, u Skerlićevoj ulici, a planiranih 289 mesta moći će da koriste ne samo posetioci ove ustanove, već i Karađorđevog parka, zaposleni i pacijenti na Stomatološkom fakultetu i u bolničkom kompleksu. Idejni projekat predviđa dve podzemne etaže ukupne površine 9.589 m². Treća podzemna garaža, sa 546 parking mesta na tri etaže i 17.648 m², planirana ispod ulice Studenski trg, rešila bi problem parkiranja u najužem centru grada. Podzemna garaža ispod Kosovske ulice imaće 406 parking mesta na 13.467 m².
Beogradu nedostaje 10.000 parking mesta
Zbog ubrzanog razvoja grada i sve većeg broja automobila, u centru Beograda nedostaje više od 3.000 parking mesta, dok bi na širem području trebalo izgraditi 10.000. Neke od metropola ovaj problem rešavaju zabranom ulaska vozila u centar grada, kao što to čine Milano, Barselona i Cirih ili dozvolom za taksi vozila za ulazak u centralnu gradsku zonu, u Londonu i Stokholmu.
Problem nedostatka mesta u centru Beograda je delimično rešen uvođenjem zonskog sistema, kojim je ograničeno vreme zadržavanja u centru, a stanarima omogućeno da lakše pronađu mesto. Najsavremenije informacione tehnologije za praćenje i naplatu uličnog parkiranja SMS porukama nedavno su predstavljene i u magazinu "Mashable" uz komentar da je Beograd svojim sistemom prevazišao čak i Njujork. I pored toga, zbog povećanja broja automobila, kojih je sada 650.000, a opterećenje centra grada će biti sve veće, kao najefikasnije rešenje, kojim bi se saobraćaj učinio funkcionalnijim - nameće se izgradnja garaža.